Op mijn website vind je diverse formules die handig zijn als je wilt boekhouden in Excel. Je kunt zo je eigen boekhouding opbouwen met meerdere Excel formules en met diverse tabbladen voor verschillende onderdelen van je boekhouding, bijvoorbeeld voor je BTW berekening en aangifte, voor je facturen en de bewaking van de ouderdom van de facturen, maar ook moet je je bankafschriften en binnenkomende facturen in je Excelboekhouding vastleggen.

Boekhouden in Excel

Omdat je toch al geïnvesteerd hebt in de aanschaf van Excel zou het mooi zijn als je je volledige boekhouding in Excel kan doen. Dit is heel goed mogelijk, maar om je boekhouding in Excel te doen, moet je naast kennis van Excel ook nog steeds wat van boekhouden weten. Het kan dus nuttig zijn om eerste eens goed te kijken wat je nodig hebt. Bovendien zijn er ook heel veel kant en klare “open source” pakketten voor het boekhouden in Excel. Hierbij kun je eenvoudig aanpassingen maken zodat het helemaal aansluit op je eigen boekhouding.


Boekhouden in Excel: welke onderdelen?

Naats de hierboven genoemde onderdelen kun je je boekhouding in Excel zo uitgebreid maken als je zelf wilt. Denk onder andere aan de volgende onderdelen voor je boekhouding:

  • grootboekrekeningen
  • kasboek
  • verlies- en winstrekening
  • balans
  • facturatieoverzicht
  • openstaande facturen/debiteurenlijst
  • jaarrekening
  • adreslijst
  • prijslijst
  • budget
  • rapportages